Jeszcze kilka lat temu jednym z wymogów formalnych koniecznych do uzyskania zgody na edukację domową było przedstawienie opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Z tego trybu nauczania mogli więc korzystać tylko nieliczni uczniowie. Jak to wygląda obecnie? Czy edukacja domowa bez opinii z poradni jest możliwa?
Edukacja domowa bez opinii z poradni
Opinia z poradni to dokument, który określa indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka oraz poświadcza o tym, że dziecko potrzebuje wsparcia. Zawiera diagnozę postawioną przez specjalistów, takich jak psycholog, pedagog czy logopeda, na podstawie przeprowadzonych badań.
Wcześniej dokument ten był niezbędny do tego, by przejść na nauczanie domowe. Na badania w poradni czekało się czasem nawet kilka miesięcy, co znacznie wydłużało czas oczekiwania i dla wielu rodziców stanowiło przeszkodę do rozpoczęcia nauczania dziecka w domu. Z dniem 1 lipca 2021 roku w życie weszły zmiany w prawie oświatowym, które zniosły obowiązek uzyskania opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej jako warunku przejścia na edukację domową. Dzięki temu obecnie przejście na ten tryb nauczania jest znacznie prostsze!
Procedura przejścia na edukację domową
Aktualnie na edukację domową może przejść każdy uczeń, który nie ukończył jeszcze 18. roku życia. Wystarczy, że rodzic lub opiekun prawny złoży odpowiednie dokumenty do szkoły, do której formalnie zapisane ma być dziecko. Są to:
- wniosek o zezwolenie na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą,
- oświadczenie o zapewnieniu warunków umożliwiających realizację podstawy programowej,
- zobowiązanie rodziców do przystąpienia dziecka do egzaminów klasyfikacyjnych.
Dyrektor szkoły ma 30 dni na wydanie decyzji. Czas oczekiwania jest więc znacznie krótszy niż w przypadku, gdyby konieczne było dostarczenie jeszcze opinii z poradni.
Przejście na edukację domową teoretycznie jest możliwe w każdej szkole, jednak może się zdarzyć, że dyrektor nie wyrazi zgody na realizowanie obowiązku szkolnego poza murami placówki. Warto więc poszukać szkoły przyjaznej edukacji domowej, czyli takiej, która doskonale zna potrzeby uczniów decydujących się na ten tryb nauczania i aktywnie wspiera ich w jego realizowaniu.
W Centrum Nauczania Domowego współpracujemy ze szkołami z całej Polski, które są przyjazne edukacji domowej. Zapewniają uczniom odpowiednie wsparcie, m.in. w postaci bezpłatnego dostępu do naszej platformy edukacyjnej.
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna a edukacja domowa
Mimo że opinia poradni nie jest już wymagana, placówki te nadal mogą odgrywać istotną rolę w procesie edukacji domowej. Poradnie oferują wsparcie w zakresie:
- diagnozy trudności edukacyjnych i rozwojowych,
- doradztwa w kwestii metod nauczania dostosowanych do indywidualnych potrzeb dziecka,
- pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
- terapii dla dzieci z różnymi wyzwaniami rozwojowymi.
Rodzice, którzy chcą zapewnić swojemu dziecku jak najlepsze wsparcie, mogą skorzystać z konsultacji w poradni. Poradnie mogą wystawiać nie tylko opinie, ale również orzeczenia. Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego przygotowywany jest IPET, czyli Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Zawiera on zalecenia, które szkoła ma obowiązek wdrożyć – także dla uczniów w edukacji domowej. Dzięki temu dzieci z orzeczeniem mogą liczyć na przykład na dostosowanie egzaminów klasyfikacyjnych do ich potrzeb oraz możliwość uczestniczenia w zajęciach dodatkowych określonych w IPET.
W Centrum Nauczania Domowego współpracujemy ze szkołami, które specjalizują się w edukacji dzieci z orzeczeniami – wypełnij formularz, aby dowiedzieć się więcej i wziąć udział w rekrutacji!
Bibliografia:
- Letnovska G., Edukacja domowa bez opinii, <https://domowa.edu.pl/edukacja-domowa-bez-opinii/> [dostęp: 04.02.2025]
- Ustawa z dnia 17 marca 2021 r.o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, <https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20210000762/T/D20210762L.pdf>