Obecny system szkolny często skupia się na uczniach, którzy nie radzą sobie z nauką. Z drugiej strony mamy jednak uczniów szczególnie uzdolnionych. Ich wiedza i ponadprzeciętne zdolności wykraczają poza tradycyjne ramy, przez co takie dzieci mogą nudzić się na lekcjach. Jak pracować z uczniem zdolnym i wspierać jego unikalne umiejętności? Podpowiadamy! 

Kim jest uczeń szczególnie uzdolniony?

Uczeń szczególnie uzdolniony to taki, który wykazuje ponadprzeciętne zdolności w określonym obszarze aktywności. Taki uczeń często szybciej przyswaja nowe informacje, wykazuje wysoką ciekawość poznawczą i zdolność do samodzielnego rozwiązywania problemów. Zdolności te mogą również objawiać się w kreatywności, nieszablonowym myśleniu czy umiejętności krytycznego analizowania sytuacji.

Uczeń zdolny charakteryzuje się m.in. tym, że:

  • uczy się szybciej,
  • opanowuje szerszy zakres materiału,
  • jest dociekliwy i zadaje dużo pytań,
  • szuka związków przyczynowo-skutkowych,
  • uporczywie dąży do celu,
  • ma dużą podzielność uwagi,
  • jest zdolny do samodzielnej pracy,
  • ma bogate słownictwo i łatwość wysławiania się
  • jest wrażliwy i łatwo dostrzega emocje innych.

Jednak bycie uczniem zdolnym to nie tylko korzyści – często towarzyszą temu wyzwania, takie jak trudności w dostosowaniu się do standardowych metod nauczania, brak odpowiednich wyzwań, a nawet poczucie izolacji od rówieśników. Taki uczeń nie lubi rutyny. Często potrzebuje innych zadań lub większej ich liczby, przez co może nudzić się w szkole, która zwykle nastawiona jest na pracę z uczniami mającymi problemy z nauką.

Jak wygląda praca z uczniem zdolnym w szkole?

Nauczyciel pracujący z uczniem szczególnie uzdolnionym może podjąć działanie rozwijające uzdolnienia w systemie klasowo-lekcyjnym, poza systemem klasowo-lekcyjnym a także poza szkołą. Może korzystać z nowoczesnych metod kształcenia, dzięki którym uczniowie mogą zdobywać wiedzę w sposób aktywny i twórczy. Do metod wspierających uczniów zdolnych należą m.in.:

  • metoda projektów edukacyjnych,
  • mapa myśli,
  • burza mózgów,
  • kula śniegowa,
  • kreatywne pisanie,
  • kreatywne mówienie,
  • kreatywne działanie,
  • odgrywanie ról,
  • uczenie się poprzez nauczanie.

W obecnym systemie szkolnym praca z uczniem szczególnie uzdolnionym często ogranicza się do dodatkowych zadań lub uczestnictwa w konkursach i olimpiadach przedmiotowych. Taki uczeń może mieć też indywidualny tok nauczania, w którym może być zwolniony z obowiązku uczęszczania na lekcje z wybranego przedmiotu i chodzić na zajęcia do klasy programowo wyższej. Innymi formami wspierania uczniów zdolnych są zajęcia pozalekcyjne, np. koła zainteresowań, zajęcia pozaszkolne czy obozy naukowe.

Aby w pełni wydobyć potencjał ucznia zdolnego, niezbędna jest współpraca i zaangażowanie się w ten proces różnych podmiotów – nauczycieli, wychowawcy, dyrektora i rodziców. Nie zawsze jednak wszystkim zaangażowanym udaje się sprostać temu wyzwaniu. W praktyce może to być trudne ze względu na dużą liczbę uczniów, niesprzyjające warunki czy ograniczone zasoby.

Uczeń zdolny w edukacji domowej

Często zdarza się, że potrzeby uczniów zdolnych są zaniedbywane z powodu braku indywidualnego podejścia, co może prowadzić do frustracji i znużenia. Uczniowie zdolni mogą czuć się niedocenieni, jeśli nie otrzymują odpowiednich wyzwań i wsparcia.

Edukacja domowa stwarza takim uczniom wyjątkową możliwość indywidualizacji nauki. Rodzice mogą dostosować tempo nauki, materiały oraz metody nauczania do unikalnych potrzeb swojego dziecka. Dzięki temu można skutecznie rozwijać talenty, jednocześnie wspierając rozwój umiejętności społecznych i emocjonalnych.

W edukacji domowej uczeń zdolny może skupić się na pogłębianiu wiedzy w swoich ulubionych dziedzinach, a także uczestniczyć w zajęciach dodatkowych, które rozwiną jego zdolności. Ten tryb nauczania daje więc możliwość stworzenia środowiska, które jest idealnie dopasowane do potrzeb ucznia szczególnie uzdolnionego. 

Zobacz historię Marka

 

Twoje dziecko jest szczególnie uzdolnione i potrzebuje indywidualnego wsparcia w rozwoju jego umiejętności? Przejdź na edukację domową z Centrum Nauczania Domowego! Zapewniamy dostęp do innowacyjnej platformy edukacyjnej, na której znajdują się treści zgodne z podstawą programową. Lekcje składają się z interaktywnych ćwiczeń, gier oraz nagrań audio i wideo. Dziecko może realizować materiał we własnym tempie, więc z pewnością nie będzie się nudzić. Dodatkowo może brać udział w cyklicznych zajęciach online z nauczycielami, poszerzając w ten sposób swoją wiedzę.

Bibliografia:

  • Morawska A., Jak pracować z uczniem zdolnym, <https://poradniarawicz.pl/jak-pracowac-z-uczniem-zdolnym/> [dostęp: 21.01.2025]
  • Wasiluk H., Jak rozpoznać ucznia zdolnego w klasie?, <https://samorzad.gov.pl/web/poradnia-pp-hajnowka/jak-rozpoznac-ucznia-zdolnego-w-klasie> [dostęp: 21.01.2025]