koniec prac domowych w szkołach

Koniec prac domowych w szkołach. W edukacji domowej nigdy ich nie było

Od kwietnia 2024 roku ze szkół zniknęły prace domowe. Od tego czasu w klasach I-III szkoły podstawowej nie mogą być zadawane, a w klasach IV-VIII uczeń nie ma obowiązku ich wykonywania. Czy koniec prac domowych to dobre posunięcie? Jak wygląda ta kwestia w przypadku uczniów w edukacji domowej? Wyjaśniamy!

To koniec prac domowych w szkołach

Brak prac domowych w szkołach to temat, nad którym od lat toczyły się dyskusje. Ostatecznie minister edukacji Barbara Nowacka podpisała nowelizację rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. Nowe przepisy dotyczące prac domowych w szkołach weszły w życie 1 kwietnia 2024.

Zgodnie z rozporządzeniem, w klasach I-III szkoły podstawowej nauczyciel nie może zadawać prac domowych. Dotyczy to prac pisemnych i praktyczno-technicznych do wykonania w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych. Wyjątkiem są ćwiczenia usprawniające motorykę małą, które są obowiązkowe i mogą być oceniane.

W przypadku klas IV-VIII prace domowe nie są obowiązkowe. Nauczyciel może je zadać, jednak nie może stawiać za nie ocen. Zamiast ocen uczeń powinien dostać informację zwrotną odnośnie tego, co zrobił dobrze i co wymaga poprawy, a także otrzymać wskazówki, jak dalej się uczyć.

Nowe przepisy nie obejmują uczniów szkół ponadpodstawowych. Według Ministerstwa Edukacji Narodowej mają oni już zdolność do samodzielnego planowania nauki i osobistego rozwoju. Nauczyciele mogą więc zadawać im prace domowe oraz wystawiać za nie oceny.

Jakie korzyści ma brak prac domowych?

Ograniczenie lub też brak prac domowych w szkołach wiąże się z wieloma korzyściami dla uczniów.

  • Więcej czasu na odpoczynek – uczniowie bez obowiązku wykonywania zadań domowych mają więcej czasu na odpoczynek po szkole, co jest kluczowe dla ich zdrowia psychicznego i fizycznego. Mogą także poświęcić więcej czasu na hobby, sport czy spotkania z rodziną.
  • Mniejszy stres – prace domowe mogą być źródłem stresu dla uczniów, szczególnie gdy są nadmiernie obciążające lub gdy uczeń ma trudności z przyswojeniem materiału.
  • Większa koncentracja na uczeniu się w szkole – brak prac domowych może zmotywować uczniów do bardziej efektywnego wykorzystania czasu w szkole, skupienia się na zajęciach i lepszego wykorzystania dostępnych zasobów edukacyjnych oraz pomocy nauczyciela.
  • Większa autonomia – uczniowie mogą mieć więcej możliwości do samodzielnego decydowania o tym, jak i kiedy uczą się najlepiej, co sprzyja rozwijaniu samodzielności i odpowiedzialności.

Prace domowe w szkołach oczywiście mogą być skuteczne, jednak wiele zależy od tego, w jaki sposób są sformułowane i czy są dostosowane do umiejętności ucznia. Często zdarza się bowiem, że odpowiedzialność za zadania przejmują rodzice, a w niektórych przypadkach sami wykonują je za dzieci. Takie podejście zdecydowanie nie uczy samodzielności i przynosi wręcz odwrotny skutek.

Czy w edukacji domowej są prace domowe?

Edukacja domowa to alternatywna forma spełniania obowiązku szkolnego. Uczeń formalnie zapisany jest do szkoły, jednak uczy się poza jej murami w dowolnym czasie i miejscu. W tym trybie edukacji nie ma prac domowych. Nie ma także ocen, sprawdzianów oraz kartkówek.

Edukacja domowa w Polsce funkcjonuje na tych zasadach już od ponad 30 lat. Uczniowie mogą uczyć się w tym trybie po zmianie systemu politycznego od 1991 roku. Ustawa Prawo oświatowe od tamtej pory dopuszcza możliwość uczenia się dzieci poza szkołą – najczęściej w domu rodzinnym.

Nauczanie domowe pozwala na dostosowanie nauki do potrzeb dziecka oraz do stylu życia rodziny. Uczeń może samodzielnie decydować, czego i w jaki sposób będzie się uczył. Dzięki temu zdobywa wiedzę bez presji i stresu, skupiając się na tych tematach, które rzeczywiście go interesują. Ma też więcej czasu na rozwijanie swoich pasji.

Chcesz rozpocząć przygodę z edukacją domową? Weź udział w rekrutacji do Centrum Nauczania Domowego. Współpracujemy ze szkołami w całej Polsce, które są przyjazne tej formie nauczania. Naszym uczniom zapewniamy bezpłatny dostęp do platformy edukacyjnej, na której znajdują się treści zgodne z podstawą programową. Interaktywne ćwiczenia, gry, karty pracy oraz nagrania audio i wideo sprawiają, że nauka jest przyjemna i efektywna. Uczeń może też brać udział w zajęciach online z nauczycielami oraz spotkaniach z rówieśnikami.

Bibliografia:

  • Od dziś koniec zadań domowych. Ministra: szkoła ma służyć edukacji, nie dom, <https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/od-dzis-koniec-zadan-domowych-ministra-szkola-ma-sluzyc-edukacji-nie-dom/00zcywp> [dostęp: 20.05.2024]
Przeczytaj także