Spis Treści
Wielu rodziców zastanawia się, czym różni się opinia od orzeczenia wydawanego przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Oba dokumenty mają na celu wsparcie dziecka w procesie edukacji, jednak ich zastosowanie, charakter i konsekwencje są zupełnie inne. Jakie są różnice między orzeczeniem a opinią? Wyjaśniamy.
Opinia a orzeczenie – różnica
Zarówno opinia, jak i orzeczenie to dokumenty, które zawierają wskazówki dla nauczycieli, pedagogów i psychologów odnośnie pracy z uczniem. Są one wydawane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną na wniosek rodziców lub opiekunów prawnych. Często nieprawidłowości w rozwoju dziecka w pierwszej kolejności zauważają nauczyciele i to właśnie oni sugerują rodzicom, że warto udać się po diagnozę do poradni.
W czym więc tkwi różnica? Przede wszystkim orzeczenie może być wydane tylko przez poradnię publiczną, natomiast opinia niekoniecznie. Orzeczenie to dokument o charakterze administracyjnym, co oznacza, że można się od niego odwołać, a szkoła ma obowiązek realizacji zaleceń w nim zawartych. Jest wystawiane na podstawie szczegółowych badań diagnostycznych i ocen powołanego zespołu orzekającego w PPP. Z kolei opinia zawiera ocenę funkcjonowania dziecka i zalecenia dotyczące wspierania jego rozwoju i edukacji. Szkoła nie ma jednak obowiązku wdrożenia wszystkich zaleceń, ale powinna je uwzględnić.
Kryterium | Opinia | Orzeczenie |
---|---|---|
Obowiązki szkoły | Zalecenia do wdrożenia w miarę możliwości | Obowiązkowe wdrożenie zaleceń |
Osoby opracowujące | Opracowywane przez psychologa i/lub pedagoga, ewentualnie logopedę. | Opracowywane przez zespół orzekający składający się z dyrektora poradni, psychologa, pedagoga i innych specjalistów. |
Formy pomocy | Zajęcia wyrównawcze, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, terapia psychologiczna, logopedyczna | Kształcenie specjalne, indywidualna rewalidacja, terapia psychologiczna, logopedyczna |
Czas wydania | Nie ma określonego czasu | Zazwyczaj wydawana na czas określony |
Sposób wydania | Wydawana przez poradnie publiczne i niepubliczne | Wydawana wyłącznie przez poradnie publiczne |
Orzeczenie a opinia – kto może je dostać?
Orzeczenie i opinię wydaje się z nieco innych powodów. Najczęściej występujące rodzaje orzeczeń to:
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – wydawane dla dzieci z niepełnosprawnościami lub innymi trudnościami wymagającymi dostosowania programu nauczania,
- orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – dla dzieci, które ze względu na stan zdrowia nie mogą uczęszczać do szkoły,
- orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych – dla dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego jest wydawane dla dzieci:
- niesłyszących lub słabosłyszących,
- niewidomych lub słabowidzących,
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym,
- w spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
- z niedostosowaniem społecznym lub zagrożonych takim niedostosowaniem.
Z kolei opinię wydaje się zazwyczaj w takich sytuacjach jak:
- dostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów z trudnościami (np. dysleksja, dysgrafia, ADHD),
- wsparcie dziecka z problemami emocjonalnymi lub społecznymi,
- wcześniejsze rozpoczęcie nauki szkolnej,
- odroczenie obowiązku szkolnego.
Jakie działania podejmuje placówka w przypadku opinii i orzeczenia?
Gdy uczeń otrzyma opinię, rodzic dostarcza dokument do szkoły. Wychowawca lub pedagog zapoznaje się z zawartymi w nim zaleceniami i przekazuje te informacje pozostałym nauczycielom. Dla ucznia zostaje opracowany arkusz z informacjami o dostosowaniu wymagań do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Rodzice po zapoznaniu się z arkuszem mogą wyrazić zgodę na proponowane formy wspierania dziecka.
W przypadku orzeczenia rodzic może dobrowolnie dostarczyć do szkoły, do której zapisane jest dziecko. Wszyscy nauczyciele i specjaliści pracujący z dzieckiem mają obowiązek zapoznać się z diagnozą i zaleceniami. Zespół nauczycieli i specjalistów opracowuje dwa dokumenty: WOPFU (Wielospecjalistyczną Ocenę Poziomu Funkcjonowania Ucznia) oraz IPET (Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny). W opracowywaniu i nanoszeniu zmian mają prawo uczestniczyć też rodzice ucznia. Spotkania zespołu odbywają się co najmniej 2 razy w roku.
Czy orzeczenie i opinia mają zastosowanie w edukacji domowej?
Tak, w edukacji domowej można uzyskać zarówno orzeczenie, jak i opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dziecko realizujące obowiązek szkolny poza placówką ma takie same prawa do diagnozy i wsparcia jak uczniowie uczęszczający do szkoły stacjonarnej. Rodzice mogą zgłosić się do poradni psychologiczno-pedagogicznej, aby przeprowadzić odpowiednie badania i uzyskać niezbędną dokumentację. Dzięki tym dokumentom rodzice mają większe możliwości dostosowania edukacji domowej do indywidualnych potrzeb swojego dziecka.
W Centrum Nauczania Domowego współpracujemy ze szkołami, które specjalizują się w edukacji dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, np. ze względu na spektrum autyzmu czy afazję. Nasze placówki zapewniają uczniom odpowiednie wsparcie, uwzględniając zalecenia zawarte w IPET. Mogą m.in. organizować zajęcia rewalidacyjne czy dostosowywać egzaminy do indywidualnych potrzeb ucznia.
Weź udział w rekrutacji do Centrum Nauczania Domowego i pozwól dziecku na komfortową naukę w domowych warunkach!
Bibliografia:
- Pedagog online, 2021, Opinia a orzeczenie, <https://pedagogonline.pl/opinia-a-orzeczenie/> [dostęp: 19.12.2024]
- Medyńska M., 2024, Orzeczenia a opinie psychologiczne – czym różnią się te dokumenty i do czego uprawniają?, <https://fiklon.pl/orzeczenia-a-opinie-psychologiczne-czym-sie-roznia/> [dostęp: 19.12.2024]