Nauka ekologii przez zabawę? Da się i to skutecznie!

Nauka ekologii przez zabawę? Da się i to skutecznie!







O edukacji ekologicznej, zmianach klimatycznych, nauce przez zabawę i grach edukacyjnych  – rozmawiamy z Małgosią Żmijską współtwórczynią EkoEksperymentarium.pl

Małgorzata Żmijska jest współtwórczynią EkoEksperymnentaium – darmowego programu edukacyjnego o ekologii na co dzień. Praktyk pracy projektowej. Buduje kompetentne zespoły do skutecznego realizowania projektów z pogranicza sztuki, edukacji i biznesu. Odkąd została Mamą Eustachego i Nastki współtworzy Mamy Projekt, podbijając nowe lądy i sięgając gwiazd. Wie jak wytłumaczyć dzieciom tak skomplikowane pojęcia jak:  zrównoważony rozwój, ratowanie planety czy less waste 🙂






Czym jest EkoEksperymentarium?


Małgosia Żmijska: To gra, w której o trudnych tematach mówimy w prosty sposób, wykorzystując gamifikację do uczenia. Ekologia to hasło, które wywołuje dużo różnych emocji w dorosłych i niejeden z nas czuje się zagubiony w tym labiryncie rozwiązań i eko-porad. Zaprojektowałyśmy, więc takie domowe laboratorium on-line, dając rodzicom i nauczycielom gotowe narzędzie do pokazywania, co każdy z nas może robić aby oszczędzać zasoby i dlaczego to ważne.

Ekoeksperymentarium jest całkowicie bezpłatną grą przeglądarkową z zagadkami do rozwiązywania oraz całym pakietem pomocy dydaktycznych dla dorosłych do prowadzenia rozmowy – scenariuszy lekcji, łamigłówek i materiałów do pracy z dziećmi zarówno w szkole, jak i w domu. Gra przygotowana przez ekspertów podzielona jest na 5 pokoi zagadek (4 pomieszczenia w domu oraz wyprawa do lasu), a w każdym z nich gracze mają do wykonania kilka „eko misji”, czyli prostych gier edukacyjnych. Dzieciaki bawią się, jednocześnie chłonąc wiedzę o oszczędzaniu zasobów takich jak energia czy woda, o segregacji odpadów czy warstwach lasu.




Skąd wziął się pomysł na stworzenie EkoEksperymentarium?



Z naszej własnej rodzicielskiej potrzeby. Kiedy dzieciaki poszły do szkoły zorientowaliśmy się, że w podstawie programowej nie ma edukacji ekologicznej. Byłyśmy przekonane, że to jedna z ważniejszych rzeczy do nauczenia: kształtowanie wrażliwości na środowisko oraz umiejętności dbania o nie i posiadania rzetelnej wiedzy jak to robić. Stworzyłyśmy więc EkoEksperymentarium, które jest efektem zebrania ogromu wiedzy od innych rodziców, ekspertów, edukatorów i dzieci o tym jak dbać o Planetę. 

Chciałyśmy wzmocnić dzieciaki i rodziców, pokazując im że to proste i możliwe, a zaczynając od samych siebie niedaleko do kształtowania społeczeństwa obywatelskiego gotowego do tworzenia mikro-rozwiazań dla poprawy swojego dobrostanu. Tradycyjna szkoła nie zrobi tego za nas. Pokazujemy alternatywne rozwiązania dla kupowania (pożyczanie, naprawianie, zastępowanie), popularyzujemy transport zbiorowy i rowerowy:), uczymy jak segregować śmieci oszczędzać ciepło. W EkoEksperymentarium nauka poprzez gry i zabawy okazała się strzałem w 10. Program pokochali zarówno uczniowie i ich rodzice, jak i nauczyciele, którzy chętnie korzystają z niej podczas lekcji. Każdy rok szkolny to ponad 750 000 unikalnych użytkowników strony www.ekoeksperymentarium.pl, co świadczy o tym, że program był i jest potrzebny.




Czego mogą się nauczyć dzieci grając w EkoEksperymentarium?


Każdy pokój w ilustrowanym domu EkoEksperymentarium to ekomisje dotyczące konkretnych tematów związanych z ochroną środowiska. W kuchni tematem przewodnim jest recykling. Tam uczymy się odpowiednio segregować odpady czy robić odpowiedzialne zakupy. W łazience pokazujemy, że każda kropla się liczy i dajemy rady jak dbać o wodę. 

Salon to energia i zasoby – w tym pomieszczeniu największym hitem jest gra, w której zadaniem dzieci jest złapanie wampirów energetycznych, pożerających prąd. W pokoju dziecka wspólnie rozszyfrowujemy co kryje się pod hasłem ślad węglowy, wybierając wspólnie środek transportu w zależności od okazji i gramy w quiz węglowy. Zapraszamy też na wyprawę do lasu, podczas której pokazujemy jak wiele ciekawych rzeczy można robić w leśnych ostępach i jak ważne jest obcowanie z naturą.

 



Czy Wasz projekt może się przydać w edukacji domowej?


Jak najbardziej! Edukacja klimatyczna w niewielkim zakresie znajduje się w podstawie programowej a EkoEksperymentarium zajmuje się nią szerzej, bo to po prostu ważny temat. Projekt ma pokazać, że jesteśmy odpowiedzialni i że możemy wybierać mądrze. Dzieci mogą grać w grę samodzielnie, nawet te, które nie umieją jeszcze czytać, bo wszystko jest udźwiękowione i bardzo intuicyjne. 

Grafika i mechaniki gier są proste – utrzymują uwagę dziecka na taki czas, jaki jest potrzebny do zagrania. Zachęcam rodziców do zapisania się do programu (wystarczy podać maila) – zapisani otrzymują od nas pakiety scenariuszy lekcji oraz materiałów dodatkowych (kolorowanek, łamigłówek), które pozwalają na pogłębienie zajęć w domu, już off-line a rodzicom dostarczą pomysłów i inspiracji.



Edukacja on-line to nie jedyne pole działalności Mamy Projekt – prawda?


Tak, działamy nie tylko w internecie. EkoEksperymentarium to też interaktywna wystawa, która podróżuje po Polsce. Zbudowaliśmy mieszkanie, w którym tak samo jak w wersji on-line, pokazujemy jak w prosty sposób zmieniać nawyki na bardziej eko. Wystawę można było oglądać w Katowicach, Łodzi, Gdyni i Wrocławiu a od 17 listopada do 26 lutego będzie ona dostępna w Muzeum Warszawskiej Pragi, a dalej jedzie do Bielska-Białej. 

Na wystawie poprzez doświadczanie uczymy jak codzienne czynności mogą wpływać na środowisko – komponujemy śniadanie o najniższym śladzie węglowym czy gramy w zakupowe bingo, wyjaśniając dlaczego warto mieć mniej. Zapraszamy zarówno na wystawę jak i na www.ekoeksperymentarium.pl – uczmy o klimacie, rozmawiajmy o ekologii i działajmy dla dobra planety.

Dziękujemy za rozmowę!