Spis Treści
Dziecko niepełnosprawne w edukacji domowej to temat pojawiający się bardzo często w rozmowach z rodzicami, którzy pełni obaw i niepewności dzwonią do Centrum Nauczania Domowego. Najczęściej padają pytania: czy uczeń niepełnosprawny może podjąć naukę w trybie nauczania domowego? Jeśli tak, to na jakich zasadach? Jakich należy dopełnić formalności i z jakiego wsparcia rodzice mogą skorzystać?
Orzeczenie o niepełnosprawności – co to jest?
Na początek warto wspomnieć czym jest “orzeczenie o niepełnosprawności” i kiedy się je wystawia. Jest to formalne potwierdzenie, że dziecko jest osobą niepełnosprawną. Na jego podstawie można starać się o różne świadczenia, ulgi i uprawnienia.
Otrzymać je może dziecko, które ma mniej niż 16 lat i spełnia poniższe warunki:
-
ma ograniczoną sprawność fizyczną lub psychiczną i ma dokumentację medyczną, która może to potwierdzić,
-
wymaga całkowitej opieki lub pomocy, większej niż zdrowe dzieci w tym samym wieku,
-
ograniczenia będą trwały dłużej niż rok i wynikają z określonych przyczyn.
Jeżeli jako rodzic widzisz u swojego dziecka jakieś niepokojące objawy rozwojowe, bądź szkoła wysyła taki pierwszy sygnał – wówczas należy udać się do poradni psychologiczno-pedagogicznej, rejonowo przynależnej szkole, do której nasze dziecko jest zapisane.
Warto nadmienić, że organem, który kieruje dziecko do poradni jest szkoła, do której dziecko aktualnie uczęszcza, natomiast sam wniosek do poradni składany jest już przez rodziców.
Kompleksowe badania psychologiczne
W poradni uczeń zostanie kompleksowo przebadany pod kątem rozwoju psychofizycznego i ewentualnych deficytów. Jeśli takie wystąpią – wtedy poradnia wystawi dziecku orzeczenie.
Zespół orzekający zaleci warunki i formy wsparcia, które umożliwią realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia z niepełnosprawnością. Zaleci wsparcie i wzmocnienie mocnych stron dziecka, uczestnictwo ucznia w różnych formach kształcenia. Zespół orzekający może zaproponować kilka rozwiązań edukacyjnych dla dziecka niepełnosprawnego: nauczanie w szkole ogólnodostępnej, nauczanie w szkole specjalnej czy kształcenie w trybie edukacji domowej.
Edukacja dziecka niepełnosprawnego
Decyzja, jaką formę edukacji wybrać dla swojego dziecka, jak realizować obowiązek szkolny i podstawę programową, pozostaje w kwestii rodzica. Czy edukować dziecko w szkole stacjonarnej, czy skorzystać z nauczania indywidualnego, czy wybrać edukację domową – to jest decyzja rodzica. Tu należałoby podkreślić, że nie ma żadnych przeszkód, by dziecko z orzeczeniem nie mogło korzystać z trybu nauczania, jakim jest edukacja domowa.
Na pewno przy podjęciu decyzji dobrze jest zapytać dziecka czy chce chodzić do szkoły, czy czuje się tam akceptowane, czy lepiej i bardziej komfortowo będzie czuło się w domu. Edukacja domowa jest na pewno tą formą, którą w przypadku dzieci z orzeczeniami warto rozważyć. Wielu rodziców podkreśla, że jakość życia i edukacji ich dzieci zmieniły się na lepsze dzięki nauczaniu domowemu.
Szkoły przyjazne uczniom z orzeczeniem
Decydując się na naukę w domu, rodzic powinien szukać szkoły przyjaznej edukacji domowej, czyli takiej, która rozumie specyfikę tego trybu nauczania i wspiera w nim uczniów. Ta “przyjazność” jest szczególnie ważna, jeśli mówimy o uczniu z orzeczeniem.
Szkoła przyjazna powinna zapewnić dziecku indywidualne podejście, formy wsparcia dostosowane do jego potrzeb, egzaminy klasyfikacyjne przeprowadzone w atmosferze pełnej wsparcia i akceptacji oraz dostosowane do jego możliwości. Szkoła przyjazna nastawiona jest na dobro ucznia, cechuje ją otwartość i szczery dialog z rodzicem oraz zapewnienie optymalnych warunków nauczania.
Wsparcie szkoły dla dziecka z orzeczeniem
Dziecko z orzeczeniem o niepełnosprawności może mieć opracowany IPET, czyli Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Nie wystarczy jednak samo orzeczenie o niepełnosprawności. Potrzebne jest przede wszystkim orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Rodzice mają prawo i obowiązek zapoznać się z IPET-em, zaakceptować go, bądź wnieść swoje uwagi. Idealna jest sytuacja, kiedy program nauczania tworzony jest w oparciu o współpracę z rodzicami. Im więcej rodzic przekazuje informacji o dziecku – tym ten program nauczania będzie wartościowszy i bogatszy. Każdorazowo taki plan tworzony jest indywidualnie dla każdego dziecka. Metody i formy pracy dostosowuje się do potrzeb psychofizycznych konkretnego ucznia. Szkoła ze swojej strony, w oparciu o zapisy zawarte w IPET, zapewnia dziecku z orzeczeniem wsparcie psychologiczno-pedagogiczne.
Dziecko niepełnosprawne w edukacji domowej również może korzystać ze wsparcia szkoły. Jeśli np. w programie IPET wskazane są zajęcia logopedyczne czy rewalidacyjne – takie wsparcie dziecko powinno otrzymać na terenie szkoły.
Edukacja domowa dla dziecka niepełnosprawnego
Jeśli Twoje dziecko ma niepełnosprawność i nie odnajduje się w szkole stacjonarnej, spróbujcie nauki w edukacji domowej. Zapisując się do Centrum Nauczania Domowego, zyskasz możliwość zapisania dziecka do jednej ze szkół, które są przyjazne uczniom z orzeczeniami. Otrzymasz też bezpłatny dostęp do platformy edukacyjnej, która jest ogromnym wsparciem w codziennej nauce. Weź udział w rekrutacji!