Programowanie czyli najbardziej przydatna umiejętność przyszłości. Czy każdy może się jej nauczyć? 

Programowanie czyli najbardziej przydatna umiejętność przyszłości. Czy każdy może się jej nauczyć? 



Rozwój technologiczny w dzisiejszych czasach jest niezwykle dynamiczny. Dlaczego tak ważne jest, aby przygotować dzieci na nadchodzące zmiany i jaką rolę może mieć w nich umiejętność programowania?






O tym rozmawiamy z Danielem Kazarnowiczem ze szkoły Asy Programowania.





Programowanie powszechnie kojarzy się z bardzo skomplikowaną dziedziną, zarezerwowaną dla osób, które mają specjalne predyspozycje czy tzw. umysł ścisły… Czy jest to zgodne z prawdą? 







Odpowiadając na to pytanie, można zaryzykować stwierdzeniem, iż programowanie NIE JEST trudne, a stereotyp przez który myślimy inaczej ma swoje ugruntowanie w bardzo odległej historii (w końcu sięga początków lat 50 XX wieku) i nie do końca sprawdza się w dzisiejszych czasach.

Popularny podział na umysły ścisłe i humanistyczne oddziela osoby które znakomicie odnajdują się w skomplikowanych obliczeniach matematycznych i zagadkach logicznych od tych, którzy cechują się umiejętnościami wizualno – przestrzennymi, interpersonalnymi itd. Nie oznacza to jednak, że osoba która świetnie rozwiązuje zagadki logiczne, nie potrafi nauczyć się języka obcego – tak samo jak osoba o świetnych zdolnościach wizualno – przestrzennych może świetnie rozwiązywać zadania matematyczne.

Nauka programowania jest świetnym wyborem zarówno dla osób które chcą pielęgnować naturalny talent, jak i tych które pragną rozwinąć przydatne umiejętności, do których mają nieco mniejsze predyspozycje. Jedyną naprawdę niezbędną cechą podczas nauki programowania jest zaangażowanie. To wystarczy, by po pewnym czasie zrozumieć zasady i mechanizmy zachodzące w programowaniu. 





Dlaczego warto zainteresować dzieci tą dziedziną? Co programowanie może wnieść do ich rozwoju? 


Nauka programowania na wczesnym etapie rozwoju, nawet przed etapem nauki czytania czy pisania polega przede wszystkim na rozwijaniu szeregu umiejętności pomagających zauważać, obserwować, nazywać i rozumieć zależności przyczynowo – skutkowe. Za pomocą odpowiednich narzędzi edukacyjnych, dzieci poznają zachowanie i reakcję na wskazywane przez nich polecenia, dzięki temu lepiej poznają otaczający ich świat oraz dokładniej analizują otaczające ich środowisko. To umiejętności wymagane nie tylko w pracy programisty, ale każdego innego zawodu w większym lub mniejszym stopniu.

Kolejnym równie ważnym aspektem rozwijanym podczas nauki pisania programów jest kreatywność. Narzędzia i zabawy oferowane podczas zajęć mają wiele możliwości poprawnego rozwiązania problemu. Często zauważamy wśród naszych kursantów nieszablonowe podejście do pewnych zagadnień, niekiedy zaskakujące nawet dla samych edukatorów. 

Ponadto nauka programowania wyróżnia się na tle nauki matematyki, przyrody, czy języków obcym tym, że sposób rozwiązania danego zagadnienia zależy tylko i wyłącznie od nas samych. Dzięki temu dziecko buduje w sobie poczucie sprawczości i wpływu na działanie programowanego przedmiotu.





W jaki sposób Asy Programowania zaprzyjaźniają dzieci z nowoczesną technologią? 



Rodzice często przychodzą z pytaniem, w jaki sposób zainteresować ich dzieci technologią w taki sposób, aby czas który z nią spędzają chociaż w połowie był czasem spędzonym produktywnie. Uważamy, że najlepszym rozwiązaniem jest po prostu pokazanie im mnogości narzędzi, które w jak najatrakcyjniejszy i odpowiednio dopasowany do docelowej grupy wiekowej sposób trafią do dziecka. Programowanie kojarzy się często z komputerem jako jednym sposobem na programowanie, jednak zasad działania programów można uczyć równie skutecznie wykorzystując np. Roboty programowalne lub planszowe gry edukacyjne.

Dodatkowo podczas naszych zajęć w ciekawy i kompleksowy sposób tłumaczymy działanie każdego urządzenia, dzięki czemu najdociekliwsi uczniowie dostają odpowiedź nawet na najtrudniejsze pytania. 




W jakim wieku można zacząć programować? 


Bez wątpienia – w każdym. Oczywiście dzieci które jeszcze nie piszą lub nie czytają, korzystają z zupełnie innych narzędzi, niż starsze grupy. Jednak nie ma żadnych przeciwskazań, żeby kursanci na etapie edukacji wczesnoszkolnej znali zasadę działania pętli. Tak wczesne podejście pozwala nam zaplanować całą ścieżkę rozwoju i skupić się na wielu aspektach określanych przez politykę edukacyjną STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). 

Nie oznacza to jednak, że starsze dzieci lub młodzież są już na przegranej pozycji. Dzieci w starszych grupach rozwijają się w innych, już bardziej zaawansowanych sferach – nawet Ci, którzy z programowaniem nie mają żadnego doświadczenia. 




Jak wygląda nauka programowania ze wsparciem Asów Programowania? Jak przebiega przykładowy kurs? 



Kurs rozpoczynamy zajęciami pokazowymi, dzięki którym edukator ma szansę poznać każdego z uczestników oraz ocenić ich umiejętności, aby dopasować plan zajęć na resztę kursu. W zależności od wybranego szkolenia dostosowujemy technologię lub zagadnienia poruszane podczas dalszej części. 

Sam kurs podzielony jest na kilka części: 

• Część wykładowa podczas której przedstawiamy zagadnienia wybrane to obecnego modułu. Staramy się, aby ta część była jak najkrótsza, a zarazem równie angażująca co praktyczne części i nie znudzi naszych kursantów 

• Część praktyczna na której jeden z naszych edukatorów pokazuje i wyjaśnia zagadnienia przygotowane na moduł już w środowisku pracy kursantów. Następnie wspólnie rozwiązują zadanie przygotowane przez edukatora 

• Część zadaniowa to już praca własna kursantów. Do momentu następnego spotkania kursanci muszą wykonać szereg krótkich poleceń i zadań dzięki którym utrwalają poruszane tematy. 

Dzięki szeregowi spotkań jesteśmy w stanie zaplanować dalsze kroki w nauce dziecka tworząc ścieżkę rozwoju na której znajdują się przydatne wskazówki, technologie, które wskazują największy potencjał na rynku obecnie jak i te które mogą być w przyszłości znakomitym wyborem w edukacji. Ogromną wagę przykładamy na interdyscyplinarny rozwój uczestników naszych kursów, dzięki czemu powtórzone zostaną zagadnienia zahaczające o przedmioty ścisłe, wiedzę historyczną oraz języki obce. 



Czy programowanie może być dobrą zabawą?  



Wszystko zależy od tego, kto i czego chce się nauczyć. Oczywiście w najmłodszych grupach nauka poprzez zabawę wydaje się być najlepszym wyborem, dlatego starannie dobieramy materiały edukacyjne i aktywizujemy najmłodszych aby nie znudziły się na żadnym etapie nauki. 

Jeśli jednak mówimy o starszych grupach, to jeśli w kręgu zainteresowań znajdują się gry komputerowe, najlepszym wyborem jest kurs związany z tworzeniem własnych gier, czy to w środowisku Roblox, Unity czy nawet tworzenie własnych historii w świecie Minecrafta. 

Trudniejsze zagadnienia związane z nauką C# czy Pythona wiążą się z nieco bardziej poważnym podejściem do programowania, przez co na początku może się to wydawać nie do końca atrakcyjne. To jednak mylne spostrzeżenia, ponieważ dzięki umiejętnością programowania w tych językach można stworzyć własne programy i gry a nawet własne rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję. 





Jakie kompetencje które mogą przydać się dziecku w przyszłości, rozwija programowanie? 



Praca przyszłości będzie wymagała przede wszystkim ciągłego poznawania nowych technologii i bycia na bieżąco z nowymi rozwiązaniami, bez względu na zawód. Uważamy, że w przyszłości najbardziej przydatną umiejętnością będzie umiejętność… programowania. I nie mamy tutaj na myśli osób które stricte zajmują się tworzeniem oprogramowania. 

Obecna czwarta rewolucja przemysłowa, według szacunków Światowego Forum Ekonomicznego, sprawi że zniknie około 1 miliona rodzajów miejsc pracy, jednak w to miejsce powstanie nawet do 6 milionów nowych stanowisk, o części nawet jeszcze nie jesteśmy w stanie mówić ponieważ są to zawody związane z technologiami, które dopiero powstają, bądź jeszcze nie zostały zaplanowane. Kontakt z technologią nowej generacji jest więc nieunikniony, a umiejętność planowania działań, rozpoznawania schematów czy algorytmizacji będzie w przyszłości postrzegana jako za podstawową, jak obecnie znajomość języka obcego. 




Posiadają Państwo doświadczenie w nauce opartej o nowoczesne technologie. Jakie warunki powinna spełniać edukacja XXI wieku, aby zapewnić dziecku dobry start w przyszłość?



Edukacja w Polsce powinna przejść rewolucję aby dorównać tej zachodniej w przygotowaniu młodego pokolenia do przyszłości. Uważamy, że obecnie jesteśmy świadkami tej rewolucji i jesteśmy dumni z tego, że możemy być jej częścią. 

Pierwszym krokiem w rewolucji było zaakceptowanie faktu dominacji technologii we współczesnym życiu, i zaadaptowaniu jej do nauki chemii, biologii, języka polskiego itd. Obecnie brakuje jeszcze przedmiotu związanego z rozwijaniem umiejętności myślenia analitycznego i algorytmicznego który często błędnie przypisywany jest lekcjom informatyki. Szkoły stają się coraz lepiej wyposażone w narzędzia technologiczne i nie mam tutaj na myśli projektorów i ekranów multimedialnych, ale narzędzi które z wykorzystaniem np. rzeczywistości rozszerzonej pozwolą przeprowadzać eksperymenty chemiczne, bez konieczności posiadania w szkole pomieszczenia do przechowywania nieskończonych ilości odczynników. 



Bardzo dziękuję za ciekawą rozmowę!