uczestnicy konferencji o nowoczesnej edukacji

Przyszłość potrzebuje zmiany – debata o edukacji!

Konferencja Fundacji Edukacji Domowej: “Wolność, przyszłość, doświadczenie – Trzy powody, by zmienić myślenie o edukacji! 

Dialog, zaufanie, autonomia, zmiana i rozwój to hasła, które wybrzmiały podczas konferencji zorganizowanej przez Fundację Edukacji Domowej 30 czerwca w Warszawie. Mieliśmy zaszczyt wesprzeć te działania jako partner, a także podzielić się wiedzą i doświadczeniem podczas panelu: “Nowoczesna edukacja i edukacja przyszłości – nowe technologie”, gdzie jedną z prelegentek była dyrektor Centrum Nauczania Domowego – Natalia Nowacka. Prowadzącą konferencję ze strony naszego projektu była Patrycja Górna, która także wzięła udział w panelu dodatkowym: Edukacja domowa – czy jest dla każdego? 

Podczas konferencji na uczestników czekały cztery panele z ekspertami: 

🔹 Zdrowie psychiczne dzieci a edukacja

🔹 Alternatywna edukacja (edukacja ze świata)

🔹 Nowoczesna edukacja i edukacja przyszłości – nowe technologie

🔹 Edukacja domowa – czy jest dla każdego?




Zdrowie psychiczne dzieci a edukacja

Autor raportu “MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” dla Fundacji Martyny Wojciechowskiej UNAWEZA oraz założyciel Fundacji Dbam o Mój Zasięg – dr Maciej Dębski poprowadził wykład podsumowujący wyniki raportu. Wziął także udział w debacie na temat zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, do której zaproszeni zostali również uczestnicy konferencji.

Podczas spotkania pojawiły się pytania o kondycję psychiczną polskich uczniów, rolę i zadania szkoły w procesie dbania o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, a także o dostępność i funkcjonowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów w naszym kraju. – Możemy w szkole zmieniać przestrzeń, na bardziej otwartą, relacyjną, nową, absorbującą. Przestrzeń, gdzie możemy się wyciszyć, odpocząć, porozmawiać. Różnie z tym w polskich szkołach jest, raczej nie za dobrze. To, co możemy, a raczej musimy zrobić, to prowadzić zajęcia dotyczące emocji, empatii – tego bardzo mocno brakuje, o tym się nie rozmawia. Może trochę na godzinie wychowawczej. Tego typu zajęcia mogą być prowadzone z młodzieżą przez specjalistów albo szkolnych, albo z organizacji pozarządowych – mówił w wywiadzie dla Centrum Nauczania Domowego dr Maciej Dębski.

Jak zauważył twórca raportu “Młode głowy”, kolejną kwestią, o której nie można zapominać, to wsparcie rodziców. Stanowią oni ważny element  społeczności obok uczniów i nauczycieli. – To nie jest tak, że wszyscy są nadopiekuńczy czy zaniedbujący, jest mnóstwo bardzo fajnych rodziców, którzy chcą współpracować i fajnie byłoby stworzyć dla nich miejsce – wskazał. 

Według dr. Dębskiego niezwykle ważne jest także wzmocnienie roli psychologa w szkole. – Musimy zadbać o to, by psycholog był bliżej dzieciaków, by uczniowie nie mieli przekonania, że przychodzą do psychologa za karę, by bardziej “wychodził” z gabinetu. Dziś w szkołach brakuje psychologów – tłumaczył. 

Jako trzy koronne zasady dla młodych ludzi, by zadbali o swoje zdrowie psychiczne – założyciel Fundacji Dbam o Mój Zasięg wskazał: 

1. Pamiętaj, że są mądrzejsi od Ciebie i jak nie znajdujesz rozwiązania swoich problemów, to są specjaliści, którzy zjedli na tym zęby.

2. Nie wstydź się prosić o pomoc, wstydem jest doprowadzenie do sytuacji, że przegrywasz swoje życie!

3. Zaufaj! Wierzę, że jeśli młoda osoba zaufaj specjaliście, to otworzy się na proces terapeutyczny. 

Psycholog Oliwia Piestrzyńska, która również zabrała głos w pierwszym panelu, odniosła się  w debacie do problemu sprawczość dziecka i nastolatka w rozwiązywaniu problemów. – Poczucie sprawczości jest przekonaniem, że jestem w stanie coś zrobić. To, że wpadła mi gorsza ocena, to nie jest koniec świata. Nauczę się na następny raz, poprawię. Dam radę, przygotuję się. To postawa, że to jest w moich rękach. Często jednak uczniowie mają podejście, że dostałem jedynkę, bo nauczyciel się na mnie uwziął, bo miałem pecha… ale to nie ja. Oni odcinają od siebie to, co się dzieje dookoła w ich życiu – tłumaczyła Piestrzyńska. 

W rozmowie z Centrum Nauczania Domowego wspomniała także o najczęstszych problemach dzieci, które zaglądają do jej gabinetu. – Najczęściej uczniowie zgłaszają stres. I teraz trzeba dociec, dlaczego oni się stresują. W trakcie debaty jasno nam wyszło, że to jest albo niska samoocena, brak poczucia wartości, brak poczucia sprawczości i za tym idą już kolejne konsekwencje – wskazała psycholog.




Alternatywna edukacja (edukacja ze świata)

Dlaczego Polacy korzystają z alternatywnych sposobów nauczania? Na czym one polegają? Jakie są korzyści a jakie zagrożenia takiej edukacji? Czy rodzic może być partnerem w procesie edukacji? – To pytania, jakie zostały postawione w drugim panelu dotyczącym alternatywnej edukacji. 

W dyskusji wzięli udział: Marianna Kłosińska – założycielka Wolnej Szkoły Demokratycznej „Bullerbyn”, Wojtek Gawlik – twórca projektu EDU-klaster, Anita Skibińska i Barbara Pędzich-Ciach, które prowadzą  Leśną Szkołę ROiSA oraz zafascynowane skandynawskim modelem edukacji – Monika Lenkiewicz i Maja Rudol-Banaszkiewicz  – założycielki Szkoły Podstawowej Mała Finlandia w Krakowie.

Na pytanie, co daje oddanie demokratyczności w ręce dzieci – Marianna Kłosińska odpowiedziała, że przede wszystkim, daje odpowiedzialność. – To jest niezwykłe, ponieważ my przywykliśmy postrzegać młodego człowieka od 7 do 19 roku życia jako osobę, która spełnia obowiązek szkolny, spełnia obowiązek nauki, realizuje polecenia, jest osobą posłuszną. Nie zwykliśmy obserwować młodego człowieka jako osoby autonomicznej –   wyznała założycielka „Bullerbyn”.  Zauważyła także, że szkoła demokratyczna pozwala na to, by wejść w autentyczną relację, kontakt, pozwala usłyszeć, co ma do powiedzenia młody człowiek i uznać jego zasady, postrzeganie świata, wejść w dialog i wspólnie coś zbudować.

W ostatnich latach jest duże zainteresowanie skandynawskim modelem nauczania. Skąd się bierze taka popularność wyjaśniała podczas rozmowy z Centrum Nauczania Domowego Maja Rudol-Banaszkiewicz.  – Jak się porówna wyniki edukacyjne w krajach skandynawskich i wyniki w krajach dalekiego Zachodu to widać, że one są podobne, to na co warto zwrócić uwagę to droga do tych efektów – wskazywała założycielka Szkoły Podstawowej Mała Finlandia w Krakowie.

Rudol-Banaszkiewicz zwróciła uwagę, na przykładowy dzień dziecka w Japonii, które od wczesnych godzin rannych do samego wieczora, praktycznie uczy się non stop, często kosztem zdrowia psychicznego. W odróżnieniu dziecko w krajach skandynawskich ma podobne osiągnięcia, wyniki, ale forma dotarcia do nich jest zupełnie inna. – Mamy tutaj pozostawioną tę przestrzeń dla dzieci, dla edukatorów, by realizować swoje pomysły, dając dzieciom możliwość, uczenia się tego, co lubią, prawo do eksplorowania swoich talentów – dodała.





Nowoczesna edukacja i edukacja przyszłości – nowe technologie

W trzecim panelu eksperci rozmawiali o nowoczesnej edukacji. Padły pytania, czym ona jest i jakie narzędzia mogą ją wspierać? Jakie mamy dziś ograniczenia, by rozwijać nowoczesną edukację i czym są kompetencje przyszłości? Jako prelegenci wystąpili: Natalia Nowacka – dyrektor Centrum Nauczania Domowego, Natalia Minczanowska ze Szkoły w Chmurze, Paweł Czerwony – Head of Google for Education oraz Agnieszka Olszewska – liderka projektu YouSchool oraz założycielka Edison Primary School.

Natalia Nowacka – Dyrektor Centrum Nauczania Domowego zabrała głos w dyskusji odnośnie nowoczesnych form nauczania. – Jaka naprawdę jest nowoczesna edukacja? Spersonalizowana, czyli nastawiona na indywidualne potrzeby danego ucznia, asynchroniczna – o tym się mało mówi, i zapewne jest  to trudne do zrealizowania w takiej szkole konwencjonalnej, a tutaj potrzebne i przydatne są te narzędzia i kładące nacisk na kompetencje przyszłości – podkreśliła.

Natalia wspomniała także o tym, jak nowoczesna edukacja może wspierać kompetencje przyszłości. – Active blended learning – wyznajemy tę formę pracy z uczniami i rodzicami, poprzez łączenie autorskiej platformy e-learningowej, którą posiadamy ze wsparciem szkół, z którymi współpracujemy. Szkoły uzupełniają tę część technologiczną, którą my dostarczamy o spotkania z nauczycielami, o spotkania społeczności szkolnej – wyjaśniła. 

Według Pawła Czerwonego z Google for Education nowoczesna edukacja to taka, która pozwala korzystać nam z nowych technologii dostępnych na rynku, w sposób mądry, w taki, aby przyniosła efekty w kontekście procesu edukacyjnego. – To taka edukacja, która jest uformowana przez samych edukatorów, nauczycieli, dyrektorów szkół, jest szyta na miarę i korzysta ze wszystkich dostępności narzędzi, które na rynku są – wskazał ekspert w dziedzinie produktów EdTech.

Paweł Czerwony stwierdził,  że edukacja przyszłości w odniesieniu do Polski już jest, zaimplementowana w wielu miejscach, ale jeszcze długa droga przed nami, by wykorzystywać ją w efektywny sposób. – Mówiliśmy o projektach rządowych, które dają narzędzia, o zmianie podejścia nauczycieli do nowości technologicznych. Połączenie tych elementów, zapewnienie szeroko pojętej wiedzy, umiejętności, kompetencji nauczycielom, dyrektorom, edukatorom – to tak naprawdę będzie droga do sukcesu. Mamy początek tego procesu, będziemy musieli go bardzo pielęgnować i rozwijać – dodał.



 Edukacja domowa – czy jest dla każdego? 

Ostatnim, dodatkowym panelem była debata na temat edukacji domowej.  Patrycja Górna – kierownik działu edukacji Centrum Nauczania Domowego i Tomasz Tokarz – współtwórca platformy YouSchool mierzyli się z kwestiami dotyczącymi edukacji domowej a edukacji zdalnej. Starali się odpowiedzieć na pytanie: dla kogo jest edukacja domowa? A także na warsztat wzięli wady i zalety takiej formy nauki?

Konferencja odbyła się 30 czerwca w Warszawie z okazji Dnia Edukacji Domowej. – “Wolność, przyszłość, doświadczenie” – myślę, że te wszystkie trzy aspekty, które wybraliśmy, mocno tutaj wybrzmiały, tak naprawdę w każdym panelu, który został przedstawiony. Marzy mi się, żeby szkoła, nie tylko w tym aspekcie edukacji domowej, miała tę wolność. Żeby rodzice i dzieci mogli wybierać, z jakiej formy edukacji skorzystają. I żebyśmy w tym wyborze nie musieli się zastanawiać i “przepychać”, co jest lepsze, a co nie – mówiła na zakończenie konferencji prezes Fundacji edukacji Domowej, Anna Łącka. Serdecznie zapraszamy do obejrzenia transmisji z konferencji!