Spis treści
Co zrobić, by pobudzić nasz mózg do działania? Co daje szybkie myślenie i jakie będą wymagania XXI wieku? Co to znaczy chłonny umysł i co ma wspólnego z twórczym myśleniem? O treningu koncentracji i pamięci, efektach takiej pracy oraz o tym, jak w praktyce i codziennej nauce zastosować techniki pamięciowe rozmawiamy z Ewą Mak, właścicielką Elektrowni Pamięci SPW, autoryzowanym Trenerem SPW i Manager sieci Szkoły Pamięci Wojakowskich.
Ewa Mak – właścicielka Elektrowni Pamięci SPW. Autoryzowany Trener SPW i Manager sieci Szkoły Pamięci Wojakowskich. Manager sportu, Instruktor ćwiczeń siłowych AWF, trener lekkiej atletyki oraz instruktor kulturystyki. Ukończyła Akademię Wychowania Fizycznego we Wrocławiu.
Czy pamięć można wytrenować?
Pani Ewo, czy pamięć i koncentrację da się wytrenować?
Ewa Mak: Jak najbardziej pamięć i koncentrację można wytrenować poddając nasz mózg treningom intelektualnym kształtujemy jego umiejętności. Pracujemy nad jego efektywnością w codziennym życiu, nie tylko prywatnym, ale też zawodowym, jaki i szkolnym.
Jak trenować pamięć?
Jakimi sposobami, technikami możemy to osiągnąć?
Na rynku edukacyjnym możemy spotkać się z wieloma teoriami jak trenować pamięć i koncentrację. W co drugiej książce przedstawiane są inne, nowe techniki, z każdym rokiem jest ich coraz więcej. Ja pracuję na nowatorskich metodach zapamiętywania, które w 100% są skuteczne. Szkoła pamięci Wojakowskich pracuje na nich od ponad 30 lat, dokładnie od 1991 roku, są one sprawdzane, są to trzy techniki pamięciowe:
- Metoda ciągów skojarzeniowych – zwana metodą łańcuszkową
- Metoda lokalizacji – inaczej metod miejsc
- Metoda symboli
Każda z tych metod rządzi się swoimi prawami. Każda w innym stopniu angażuje nasze półkule mózgowe. Ciągi skojarzeniowe głównie bazują na prawej półkuli mózgu, czyli na tej pamięci długotrwałej. Metoda lokalizacji pracuje na obu półkulach, i jest takim trochę odciążeniem po tej pierwszej technice – trzeba pamiętać, że trening intelektualny jest jeszcze cięższy, niż ten fizyczny. Metoda symboli – to technika dosyć trudna, nie wprowadzamy jej u najmłodszych dzieci, ona też i angażuje tę prawą półkulę i jest niezwykle efektywna.
Aby osiągnąć sukces ważna jest motywacja. Nie w wystarczy tylko chodzić na zajęcia i ćwiczyć pamięć, bo mnie np. mama zapisała. Do pełnego sukcesu w tej dziedzinie przede wszystkim potrzebujemy chęci dziecka i systematyczności.
Czy jeśli dziecko ma znaczny deficyt uwagi, ciężko się skupia i koncentruje to czy dzięki treningowi także może liczyć na sukces?
Zdarzają się telefony, gdzie dzwonią do nas zaniepokojeni rodzice, którzy zauważyli znaczy problem z koncentracją u swojego dziecka. Nie są pewni czy ich dziecko będzie się kwalifikowało na zajęcia. Często padają pytają, czy jeśli dziecko ma np. dysekcję, to czy może uczyć się z nami. Ja odpowiadam – oczywiście tak! Nasze zajęcia są dla wszystkich dzieci, w zależności od potrzeb możemy zaproponować tryb indywidualny lub pracę w grupie dostosowanej do poziomu i tempa dziecka. Nic nie dyskwalifikuje dzieci, by brały udział w takich zającach, żeby uczyły się, kształtowały. Może będą potrzebowały więcej czasu, ale sukces osiągną.
Przystosowanie mózgu do zmian
Coraz częściej się mówi, że szybkie myślenie, reagowanie, przetwarzanie, otwartość i przystosowanie do zmiany będzie pożądane przez pracodawców. Żyjemy coraz szybciej, jak za wymaganiami XXI wieku ma nadążyć nasz mózg?
Nasz trening jest skierowany nie tylko do dzieci, ale także do osób dorosłych, którzy chcą sprostać swoim zawodowy celom czy wymaganiom stawianym przez rynek pracy. Coraz częściej od pracowników na wysokich stanowiskach oczekuje się, aby byli w kilku miejscach na raz, co jest oczywiście niemożliwe (śmiech), ale także, by wykonywali wiele zadań w jednym czasie, a jednocześnie, by były one równie efektywne. I to już jest możliwe i na tym możemy pracować i tego od nas „dorośli uczniowie” oczekują.
Jeśli mamy tak pracować, jeśli mamy sprostać to musimy mieć bardzo dobrą, wypracowaną uważność, pamięć, kreatywność i jeśli potrafimy skoncentrować się na kilku czynnościach nic trudnego, aby nadążyć. Posłużę się innym przykładem – aby mieć kondycję fizyczną – musimy być aktywni fizycznie, aby nasz mózg mógł nadążyć za wymaganiami XXI wieku – musimy być aktywni intelektualnie i to nie tylko w okresie szkolnym.
Co to znaczy, że ktoś ma chłonny umysł i jak się on ma do twórczego rozwiązywania problemów?
To często spotykane stwierdzenie. Chłonny umysł, to z jednej strony taki, który szybko i chętnie „pochłania” wiedzę, nasiąka nią jak gąbka, a z drugiej strony sprawnie przyswaja nowe doświadczenia. W każdym wieku mierzymy się z codziennością, z problemami i wyzwaniami, jakie są stawiane przed nami. Posiadając chłonny umysł szybko przetworzymy problem, zrozumiemy go, przeanalizujemy, a następnie wyselekcjonuje plusy i minusy konkretnych rozwiązań i przejdziemy do realizacji pokonywania problemu.
Jak usprawnić mózg?
Powiedziała już Pani, że możemy pracować nad usprawnieniem naszego mózgu, że możemy ćwiczyć koncentrację i pamięć. W jakim wieku najlepiej rozpocząć taki trening?
Kwestia wieku, kiedy najlepiej zacząć taki trening jest bardzo indywidualna, każde dziecko rozwija się w innym tempie. w teorii zakładamy, że trening pamięci i koncentracji uwagi – ten podstawowy – najlepiej zacząć od 6 roku życia. Z mojego doświadczenia wynika, że można zajęcia poprowadzić nawet z 5 latkiem, a górnej granicy wieku w zasadzie nie ma. Mam na zajęciach i maturzystów i osoby pracujące.
Jakie efekty daje trening pamięci i koncentracji i po jakim czasie można spodziewać się efektów?
Trening pamięci poprawia funkcjonowanie pamięci krótkoterminowej i długoterminowej, pozwala skutecznie wyćwiczyć spostrzegawczość, koncentrację i podzielności uwagi.
Dzięki technikom dziecko poznaje styl swojego uczenia i zapamiętywania. Samo wypracowuje swój styl wybiera sobie odpowiednią technikę, z którą najlepiej mu się pracuje. Kolejna korzyść – samodzielna nauka. Dziecko uczy się tworzenia skutecznych notatek graficznych. Nie potrzebuje pomocy rodzica, czy dodatkowych korepetycji. Jeśli zna techniki efektywność jego nauki bardzo wzrasta.
Jeśli chodzi o czas, kiedy możemy zaobserwować pierwsze efekty takich zajęć, tu też będzie kwestia indywidualna. Bazując na statystykach, możemy powiedzieć, że już po kilku tygodniach przy częstotliwości zajęć – raz w tygodniu widzimy progres. Zajęcia grupowe trwają od września do czerwca, w kursie indywidualnym ten sam materiał jesteśmy stanie zrobić w 6-7 miesięcy.
Zobacz także Live’a z Ewą Mak.
Sprawdźcie jak fantastyczną przygodą jest edukacja domowa. Rekrutacja na rok 2024/2025 trwa!