Spis treści
Na początek zdefiniujmy, czym jest niedostosowanie społeczne. To termin wskazujący na formy zachowania dziecka, które nie są zgodne ze społecznymi wyznacznikami, ogólnie przyjętymi i akceptowanymi normami. Takie zachowania mogą skutecznie uniemożliwiać aktywną edukację, właściwą socjalizację ucznia, wpływają także na słabą realizację życiowych zadań. Mają negatywny wpływ na samo dziecko, jak i na funkcjonowanie jego otoczenia.
Niedostosowanie społeczne i zagrożenie niedostosowaniem społecznym – co to jest?
Uczeń niedostosowany społecznie nie uznaje autorytetów, nie przestrzega ustalonych norm i społecznych wartości i ma do nich negatywny stosunek. Popada w konflikty zarówno z rówieśnikami, jak i osobami dorosłymi (rodzice, nauczyciele, ale także przedstawiciele takich instytucji, jak policja czy staż miejska). W przypadku ucznia z zagrożeniem niedostosowaniem społecznym mówimy z kolei o dziecku, u którego występuję te same przejawy, ale są mniej nasilone.
Warto zauważyć, że dziecko z niedostosowaniem społecznym lub zagrożone niedostosowaniem społecznym może ubiegać się o orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Dokument wydawany jest przez zespół orzekający Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, rejonowo przynależnej szkole, do której dziecko jest zapisane.
Dziecko z orzeczeniem w edukacji domowej – przeczytaj artykuł!
Objawy niedostosowania społecznego
Do najczęstszych i typowych zachowań ucznia z niedostosowaniem społecznym lub zagrożonego niedostosowaniem możemy wskazać:
- agresywne zachowania (werbalne i niewerbalne),
- nieposłuszeństwo i niewykonywanie poleceń,
- popadanie w konflikty (zarówno z rówieśnikami, jak i dorosłymi osobami),
- wagarowanie,
- mówienie nieprawdy,
- spożywanie używek,
- akty wandalizmu,
- pierwsze kradzieże,
- ucieczki z domu.
Zachowania te uznajemy jako niedostosowanie społeczne, jeżeli mają one charakter permanentny, zdarzają się z dużym natężeniem i często się powtarzają. Jeśli występują okazjonalnie lub na zasadzie incydentu można mówić o zagrożeniu niedostosowaniem społecznym.
Jak uczyć dziecko niedostosowane społecznie?
Kształcenie specjalne dla ucznia z niedostosowaniem społecznym może być realizowane:
- w szkole (oddziale) ogólnodostępnej, integracyjnej lub specjalnej,
- w szkole specjalnej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym – w przypadku nieletnich, wobec których sąd rodzinny orzekł o umieszczeniu w tym ośrodku,
- w szkole specjalnej w młodzieżowym ośrodku socjoterapii,
- w specjalnym ośrodku wychowawczym,
- w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym – w przypadku dzieci lub uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna,
- w edukacji domowej.
Dziecko z niedostosowaniem społecznym w edukacji domowej
Edukacja domowa może być wzięta przez rodziców pod uwagę, jako opcja kształcenia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w tym z niedostosowaniem społecznym lub zagrożonych niedostosowaniem.
Nauczanie domowe, oparte na indywidualnym podejściu do ucznia, sprzyja jego rozwojowi. Taki tryb nauczania może dużo lepiej się sprawdzić niż masowa szkoła masowa, zarówno w sferze edukacyjnej, jak i wychowawczej. To rodzic zna swoje dziecko najlepiej, może dopasować środki, metody i narzędzia do dziecka. W nauczaniu domowym dziecko z jednej strony nie będzie narażone na wykluczenie ze strony rówieśników, z drugiej łatwiej będzie pracować nad jego trudnymi zachowaniami.
Weź udział w rekrutacji do Centrum Nauczania Domowego! Od 15 lat jesteśmy pionierem w tworzeniu edukacji domowej pełnej wolności. Zapewniamy dostęp do największej i najlepszej platformy edukacyjnej oraz zajęć z nauczycielami. Uwalniamy czas i potencjał naszych uczniów.
Źródła:
Podstawa prawna
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017 poz. 1578 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 poz. 1591 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r., poz. 1646 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2019 r., poz. 502)
- Charakterystyka funkcjonowania ucznia z niedostosowaniem społecznym, dr Arkadiusz Kamiński, epedagogika.pl, 8 listopada 2021
- Model kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w placówkach oświatowych ogólnodostępnych, Joanna Skibska, Oficyna Wydawnicza “Humanitas”, 2012 r.