Wyobraźcie sobie naukę bez ławek, ocen, sprawdzianów i kartkówek. Bez stresu i o dowolnej porze. Taka właśnie jest edukacja domowa. Co to jest i dlaczego warto przejść na ten tryb nauczania? Odpowiadamy!

Co to jest edukacja domowa?

Edukacja domowa, znana także jako homeschooling, to tryb nauczania, w którym uczeń obowiązek szkolny spełnia poza szkołą. Dziecko formalnie zapisane jest do wybranej placówki, ale uczy się w domu. Aby przejść na edukację domową, rodzic musi złożyć odpowiedni wniosek do dyrektora szkoły, który ma 30 dni na wydanie decyzji. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku uczeń może zacząć nauczanie domowe.

Edukację domową organizują rodzice. Nauka może odbywać się w dowolnym miejscu i czasie oraz przy użyciu dowolnych materiałów edukacyjnych. Jeśli dziecko jednego dnia nie ma ochoty na matematykę, to uczy się historii, a do pierwszego przedmiotu wraca, jak będzie czuło się na siłach. Uczeń pracuje projektowo, ustala wraz z rodzicem plan działania, uczy się odpowiedzialności i samodzielności, a jak wiemy, taka forma zdobywania wiedzy rozwija skrzydła i otwiera nowe możliwości dzieciom.

Dlaczego warto przejść na edukację domową?

Edukacja domowa to tryb nauczania, który w ostatnim czasie zyskał wielu zwolenników. Dlaczego warto przejść na edukację domową?

  • rodzic ma realny wpływ na to, czego i w jaki sposób uczy się dziecko,
  • nauka jest dostosowana do indywidualnych potrzeb dziecka,
  • uczeń ma przestrzeń na rozwijanie swoich pasji i zainteresowań,
  • rodzina ma więcej czasu na wspólne aktywności, takie jak spacery czy wycieczki,
  • dziecko może uczyć się bez presji i stresu.

Edukacja domowa – nowoczesna forma nauczania

Na świecie coraz silniejszy jest trend edukacji 4.0, w który wpasowuje się nauczanie domowe. Co to oznacza? Ten tryb edukacji kładzie nacisk właśnie na naukę spersonalizowaną i asynchroniczną, uwzględniającą możliwości, talenty i predyspozycje dziecka. Zakłada harmonijny rozwój ucznia, tak by miał on dobry start i świetnie poradził sobie w dorosłym życiu. 

Świat zmienia się w zawrotnym tempie. Od dzieci będzie się oczekiwało nowych umiejętności i kompetencji. Przede wszystkim umiejętności poszukiwania informacji, rozumienia, analitycznego myślenia, kreatywności i gotowości na ciągłą zmianę. Według analityków, którzy badają  trendy na rynkach pracy w przyszłości wynika, że nawet 65% dzieci, które dziś zaczynają naukę będzie pracować w zawodach, które obecnie nie istnieją! Edukacja domowa jest bardzo bliska tym założeniom. Jest odpowiedzią na potrzeby dziecka i rodziny, gdzie rodzic-edukator może mieć realny wpływ na to, czego i jak będzie uczyło się jego dziecko.

Edukacja domowa a potrzeby dziecka

Indywidualne podejście do ucznia to kolejna cecha, jaką charakteryzuje się edukacja domowa. Co to oznacza w praktyce? Dzięki skupieniu na potrzebach i możliwościach dziecka otwierają się przed nim zupełnie nowe perspektywy. Coś, co wydawało się nie do osiągnięcia przez nauczyciela z dość sporą grupą osób, jest na wyciągnięcie ręki w edukacji domowej. Dziecko nie musi być orłem z każdego przedmiotu. W tej formie nauczania nie ma krytyki za to, że dziecko potrzebuje więcej czasu na przyswojenie wiedzy i nie nadąża za klasą. Każdy uczy się we własnym tempie i ma równe szanse.

Z drugiej strony są uczniowie, którzy chłoną wiedzę niewyobrażalnie szybko i po prostu nudzą się przez resztę lekcji czekając na pozostałych. Dla takich osób edukacja domowa to idealne rozwiązanie, bo mogą poświęcić więcej czasu na pasje, a nawet… zacząć wcześniej wakacje!

Dzięki dowolności w wyborze materiałów i narzędzi można dostosować styl nauczania do potrzeb i preferencji ucznia. W ten sposób można uniknąć marnowania czasu na nieefektywne i niedostosowane do dziecka techniki nauki. Uczniom w edukacji domowej nadal przysługują podręczniki szkolne, ale nie muszą z nich korzystać. Możliwości na naukę jest wiele: materiały elektroniczne, książki i filmy edukacyjne, platformy do nauki, obcowanie z naturą, wyjścia do teatru i muzeum czy nauka w praktyce. 

 

Baner Szkoła Podstawowa

Edukacja domowa a organizacja czasu

Podczas nauki w szkole stacjonarnej możliwości podróży są bardzo ograniczone ze względu na plan roku szkolnego i obowiązek obecności na lekcjach. W edukacji domowej można swobodnie korzystać z czasu, co jest dużym plusem także dla młodych sportowców, którzy jeżdżą na zawody. Czas, który mają uczący się w domu, pozwala na swobodny rozwój i zaspokajanie naturalnej chęci poznawania u dziecka, wzmacnia otwartość na wiedzę i ułatwia nabycie nowych umiejętności.  Przy odpowiedniej organizacji dziecko z pewnością będzie miało więcej czasu i zapasów energii.

Jakie umiejętności dziecko rozwija w edukacji domowej?

  • Uczy się samodzielnie organizować swój plan dnia tak, by mieć czas na odpoczynek i przyjemności.
  • Poznaje nowe narzędzia do nauki i uczy się jak je efektywnie wykorzystywać.
  • Uczy się szukać znajomych w różnych miejscach i samodzielnie dobiera sobie przyjaciół.
  • Wyrabia w sobie poczucie odpowiedzialności za własną edukację.

Czy edukacja domowa jest dla każdego?

Edukacja domowa dla wielu jest przyszłością, ponieważ nie ogranicza ani pod względem możliwości i potrzeb dziecka, ani pod kątem dostępu do dobrej szkoły. Dziecko może być zapisane do świetnej szkoły, nawet jeśli nie ma takiej w jego najbliższej okolicy, ponieważ nie musi do niej dojeżdżać na co dzień, a jedynie na egzaminy klasyfikacyjne. 

W edukacji domowej nauka jest na wyciągnięcie ręki. Warto jednak pamiętać, że mimo ogromu zalet, ta forma nauczania nie sprawdzi się w każdym przypadku. Niektóre dzieci potrzebują systematyczności, pokierowania przez nauczyciela, a nawet samej przestrzeni szkoły. Trzeba bacznie obserwować, co jest najlepsze dla danego ucznia i co przynosi więcej przyjemności i korzyści.

W Centrum Nauczania Domowego każdego ucznia traktujemy indywidualnie – zapewniamy niezbędne narzędzia, takie jak nowoczesna platforma edukacyjna, dzięki której może uczyć się on w dowolnym miejscu i czasie. Kliknij i dowiedz się więcej na temat tego, jak wygląda nauka w Centrum Nauczania Domowego!

Bibliografia:

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2020 r., poz. 910, z późn. zm.)
  • Ustawa z 17 marca 2021 r. o zmianie ustawy Prawo Oświatowe (Dz. U. 2021, poz. 762)