edukacja przyszłości

Edukacja Przyszłości – nadchodzi nowa era nauki!

Edukacja jest w procesie intensywnych zmian, a na edukatorach ciąży obowiązek przygotowania młodego pokolenia do rzeczywistości, która będzie zupełnie inna niż ta, którą dziś znamy. Podczas ostatniej konferencji Innovations 4 Education Edukacja Przyszłości – Innowacyjne Metody i Techniki Nauczania, która odbyła się w Warszawie, bardzo mocno wybrzmiało, że jesteśmy świadkami nadchodzącej nowej ery nauki.

Nowa rzeczywistość i edukacja przyszłości 

– Dwie trzecie uczniów, którzy rozpoczynają dziś naukę w szkołach, będzie pracować w zawodach, które nie istnieją – mówił podczas konferencji prof. Witold Orłowski, powołując się na dane z raportu World Economic Forum. To nie wszystko. Obecni 6-7 latkowie, wchodząc na rynek pracy, w ciągu swojego życia będą musieli się kilkukrotnie przebranżowić i wielokrotnie zmieniać pracę. 

Dzięki rozwojowi technologii, sztucznej inteligencji, automatyzacji i robotyzacji zmieni się pojęcie przyszłych zawodów i rynku pracy. Do 2027 roku ma powstać 69 mln nowych zawodów, 83 mln obecnych stanowisk pracy zniknie bezpowrotnie.

W obliczu tak dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości edukacja staje przed wyzwaniem adaptacji do nowych realiów. Szkoła w obecnym kształcie nie będzie w stanie przygotować młodego pokolenia do świata, w jakim przyjdzie im dorastać i wchodzić na rynki pracy.

Umiejętności cyfrowe i inteligencja emocjonalna

Zmiany w zakresie szkolnictwa i edukacji muszą zmierzyć się z Czwartą Rewolucją Przemysłową. Tym razem zmiana dotyczy już nie tylko przemysłu jak w przypadku poprzednich trzech rewolucji, ale dzięki rozwojowi technologii, nas wszystkich. Zmiana ta wnika w codzienne życie i determinuje wszystkie jego aspekty z nauką na czele.

Parafrazując słowa, amerykańskiego polityka i byłego sekretarz ds. edukacji – Richarda Riley’a, możemy się zastanawiać, jak przygotować uczniów do radzenia sobie z problemami, których jeszcze nie znamy, przy użyciu technologii, których jeszcze nie wynaleźliśmy, w celu rozwiązania problemów, których jeszcze nie zidentyfikowaliśmy?

Jak to osiągniemy? Według założeń edukacji 4.0 nauka będzie musiała być spersonalizowana, różnorodna, prowadzona we własnym tempie, oparta na doświadczeniu, projektach i indywidualnych potrzebach dziecka. Od uczniów będą wymagane umiejętności: cyfrowe, technologiczne, innowacyjne i kreatywne, a z drugiej strony będzie mocno położony nacisk na interpersonalną inteligencję emocjonalną, na empatię, współpracę i świadomość społeczną.

Edukacja przyszłości to także wykorzystanie nowoczesnych narzędzi, które umożliwiają personalizację procesu nauczania, dostęp do wiedzy z każdego miejsca na świecie i w dowolnym czasie. Platformy e-learningowe, aplikacje edukacyjne czy wirtualne środowiska nauki, stają się nieodłącznym elementem edukacyjnej rzeczywistości.

Interdyscyplinarna edukacja przyszłości 

Podczas prelekcji i paneli dyskusyjnych zainicjowany został dialog dotyczący przyszłości edukacji, gdzie w jednej przestrzeni spotkali się przedstawiciele edukacji, biznesu, technologii i mediów. Wszyscy byli zgodni co do tego, w jak intensywnym procesie zmiany znalazła się edukacja, jak ogromną rolę odegra AI, ale także, jak ważne będą miękkie kompetencje: współpraca, inteligencja emocjonalna, komunikacja, empatia czy zdolności krytycznego myślenia. Z kolei adaptacja do zmieniającej się technologii i zdolność do uczenia się przez całe życie są uznawane za fundamenty przyszłej edukacji. To wszystko jednak nie może się wydarzyć bez solidnie ugruntowanej wiedzy.

Eksperci przedstawili swoje spostrzeżenia, doświadczenia i perspektywę na temat innowacyjnych technik i metod nauczania, z uwzględnieniem podejścia STEAM. Zwrócili jednocześni uwagę na zacierającą się granicę między kompetencjami kandydatów wchodzących na rynek pracy a rosnącymi wymaganiami pracodawców, poprzez dostosowanie programów edukacyjnych oraz ścisłą współpracę z biznesem.

Inspirujący mówcy – uznani liderzy z dziedzin nauki, technologii i biznesu, dzielili się swoimi doświadczeniami dotyczącymi roli innowacji dla przyszłości systemu edukacji.

Ogromne emocje wzbudziło wystąpienie Petrosa Psyllosa na temat „Edukacja 2.0: gdy AI rządzi klasą. Jak technologie wykładnicze radykalnie przeobrażą nasz świat, naukę i myślenie”, które rzuciło nowe światło na tematykę edukacji, jej związki z biznesem, technologią i “coraz inteligentniejszą” sztuczną inteligencją.

Cieszymy się, że jako Centrum Nauczania Domowego, możemy być częścią tej zmiany, która już dzieje się w edukacji! Nowoczesna edukacja domowa, zgodna z kompetencjami edukacji 4.0 staje się edukacją przyszłości i może być dla ucznia najlepszą formą kształcenia.

Zestawienie bowiem edukacji domowej z koncepcją Edukacji 4.0 otwiera nowe perspektywy dla indywidualizacji procesu nauczania. Dostęp do globalnych zasobów edukacyjnych, możliwość dostosowania tempa i stylu nauki do indywidualnych potrzeb ucznia, jak również nacisk na praktyczne zastosowanie wiedzy poprzez pracę projektową, to tylko niektóre z zalet połączenia tych dwóch wizji.

Dziękujemy Google for Education oraz Fundacji Szkolnej za wartościowe spotkanie i zaproszenie do dyskusji.

Przeczytaj także