Spis treści
Dzieci niesłyszące lub słabosłyszące często mają trudności w odnalezieniu się w szkole. Alternatywną opcją jest edukacja domowa, która pozwala na realizowanie obowiązku szkolnego poza murami szkoły. Czy nauczanie domowe dla dziecka z uszkodzeniem słuchu to dobry pomysł? Odpowiadamy!
Dziecko niesłyszące a słabosłyszące
O tym, czy dziecko jest niesłyszące czy słabosłyszące, decyduje stopień ubytku słuchu i zdolność do odbioru mowy droga słuchową. Dzieci niedosłyszące mają zaburzoną pracę narządu słuchu, co przekłada się na trudności w odbiorze dźwięków. Z kolei dzieci niesłyszące nie mają możliwości odbierania mowy drogą słuchową – nawet jeśli zostanie zastosowany aparat słuchowy lub implant.
Niedosłuch u dzieci według klasyfikacji Międzynarodowego Biura Audiofonologii (BIAP) dzieli się na następujące stopnie uszkodzenia słuchu:
- stopień lekki – od 20 do 40 decybeli,
- stopień umiarkowany – od 40 do 70 decybeli,
- stopień znaczny – od 70 do 90 decybeli,
- stopień głęboki – powyżej 90 decybeli.
W przeciwieństwie do dzieci niesłyszących u dzieci z niedosłuchem możliwe jest wzmocnienie słyszenia poprzez implant lub aparat słuchowy. Ogromną rolę odgrywa także terapia dziecka niedosłyszącego, która w głównej mierze opiera się na wychowaniu słuchowym polegającym na stymulacji resztek słuchowych, a także nauce wykorzystania tych resztek przez dziecko.
Edukacja dzieci niesłyszących lub słabosłyszących
Dzieci niesłyszące i słabosłyszące muszą włożyć wiele wysiłku, aby funkcjonować w szkole oraz wśród rówieśników. Na swojej drodze edukacyjnej mogą spotkać różne trudności i ograniczenia, dlatego tak istotne jest odpowiednie podejście placówki do prowadzenia takich uczniów. Nauczyciel dziecka z uszkodzonym słuchem powinien dobrze je poznać – zarówno pod kątem jego osobowości, emocjonalności czy problemów, jak i środowiska, w którym dorasta. Taka wiedza pozwala na indywidualne podejście do ucznia i ułatwia dostosowywanie wymagań wobec dziecka niesłyszącego lub słabosłyszącego.
Dzieci niesłyszące lub słabosłyszące mogą uzyskać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, które wydawane jest przez publiczną poradnię specjalistyczną wskazaną przez kuratora oświaty. Dla dziecka z takim orzeczeniem zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem opracowuje IPET, czyli Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Dokument ten opracowywany jest na czas, na jaki zostało wydane orzeczenie, ale nie dłużej niż na etap edukacyjny. IPET zawiera informacje o zakresie i sposobie dostosowania wymagań edukacyjnych do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka, a także do jego możliwości psychofizycznych.
Edukacja domowa dla dziecka niesłyszącego lub słabosłyszącego
Dla wielu dzieci niesłyszących lub słabosłyszących uczęszczanie do szkoły jest dużym wyzwaniem. Nie każde dziecko potrafi odnaleźć się w szkolnym środowisku ze względu na swoje ograniczenia. Jeśli zastanawiasz się, jak pomóc dziecku z niedosłuchem lub niesłyszącemu, dobrym rozwiązaniem może okazać się edukacja domowa.
Nauczanie domowe to forma nauki polegająca na tym, że dziecko formalnie zapisane jest do szkoły, jednak obowiązek szkolny realizuje w domu. Rodzic ma pełną dowolność w doborze materiałów i narzędzi edukacyjnych, z jakich korzysta dziecko. Może też dostosować tempo nauki do jego indywidualnych potrzeb. Dzięki temu uczeń swobodnie i bez presji zdobywa wiedzę.
W Centrum Nauczania Domowego możesz zapisać dziecko do jednej z wielu szkół w całej Polsce. Współpracujemy z placówkami, które są przyjazne dzieciom z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Oznacza to, że rozumieją one potrzeby takich uczniów i wspierają ich m.in. poprzez organizowanie zajęć rewalidacyjnych uwzględnionych w IPET oraz przeprowadzanie egzaminów w przyjemnej atmosferze.
Uczniowie Centrum Nauczania Domowego otrzymują też bezpłatny dostęp do platformy edukacyjnej, na której znajdują się interaktywne materiały do nauki i zajęcia z nauczycielami. Treści podzielone są na tygodnie, dzięki czemu cała wiedza z podstawy programowej jest usystematyzowana. Dowiedz się więcej o tym, jak wygląda nauka w Centrum Nauczania Domowego i weź udział w rekrutacji! Od 15 lat jesteśmy pionierem w tworzeniu edukacji domowej pełnej wolności – dołącz do nas!
Bibliografia:
- Czarnocka M., 2021, Znaczny niedosłuch – uczeń słabosłyszący czy niesłyszący, <https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/znaczny-niedosluch-uczen-slaboslyszacy-czy-nieslyszacy-3113.html> [dostęp: 9.02.2024]
- Kurier Nauczycielski, 2022. Dziecko z niedosłuchem w szkole, <https://www.kuriernauczycielski.pl/dziecko-z-niedosluchem-w-szkole/> [dostęp: 9.02.2024]