dziecko z autyzmem w szkole

Dziecko z autyzmem w szkole – jak je wspierać?

Autyzm to spektrum zaburzeń neurorozwojowych, które wpływają na sposób postrzegania świata. Dla wielu dzieci z autyzmem szkoła może być sporym wyzwaniem, ale też szansą na rozwój. W jaki sposób efektywnie wspierać dziecko z autyzmem w szkole?

Dziecko z autyzmem w środowisku szkolnym

Każde dziecko z autyzmem jest inne – ma odmienne uzdolnienia i możliwości funkcjonowania. Niektóre z nich potrafią doskonale odnaleźć się w szkole publicznej, natomiast dla innych jest to spore wyzwanie.

Dzieci z autyzmem cechuje niechęć do zmian, przez co mogą mieć problemy adaptacyjne w środowisku szkolnym oraz trudności w nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji. Niekiedy mogą też mylnie odczytywać zachowania i gesty, a także gwałtowne reagować na zmianę sytuacji.

Trudności często dotyczą też kwestii edukacyjnych, ponieważ dziecko z autyzmem nie uczy się w taki sam sposób jak inne dzieci. Ma więc prawo do otrzymania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, które wydawane jest przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Aby otrzymać takie orzeczenie, należy złożyć odpowiedni wniosek, a także dołączyć do niego zaświadczenie lekarskie, opinię o dziecku ze szkoły oraz ewentualnie opinię innych specjalistów, którzy pracują z dzieckiem.

Dziecko z autyzmem powinno mieć także specjalnie dostosowany program nauczania. Z tego powodu tworzy się dla niego Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET), który uwzględnia zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dokument ten opracowywany jest przez zespół składający się z nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów pracujących z uczniem.

Jak wspierać z dziecko z autyzmem w szkole?

Każde dziecko z autyzmem jest inne, dlatego istotne jest indywidualne podejście do niego. Nauczyciele i personel szkolny powinni zdobyć niezbędną wiedzę na temat autyzmu i zrozumieć specyficzne potrzeby uczniów.

W jaki sposób można wspierać dziecko z autyzmem w szkole? Oto kilka wskazówek.

  • Rozpoznanie potrzeb i możliwości ucznia, opracowanie odpowiedniego systemu nauczania oraz przygotowanie materiałów edukacyjnych dostosowanych do zainteresowań ucznia.
  • Zapewnienie uwagi i akceptacji poprzez zachęcanie do udziału w życiu klasy oraz ułatwienie budowanie relacji z rówieśnikami.
  • Zadbanie o stałość i przewidywalność działań, np. poprzez określenie czasu trwania aktywności lub sporządzenie planu dnia w szkole lub konkretnej lekcji.
  • Tworzenie klarownych instrukcji, które mogą pomóc w zrozumieniu oczekiwań i zmniejszeniu niepewności.
  • Kontrolowany sposób mówienia, np. robienie przerw między zmianami, unikanie sarkazmu i przekazywanie jedynie niezbędnych informacji.
  • Stosowanie jasnego, prostego języka oraz wyraźnych wskazówek.
  • Zapewnienie odpowiedniego miejsca w klasie, np. w pierwszej ławce lub daleko od okna, co ułatwi mu skupienie uwagi.
  • Wspieranie dziecka w samodzielnej pracy. Można to robić poprzez przedstawienie zadania w sposób jasny, podzielenie go na etapy lub zmniejszenie jego trudności.

Wspieranie dziecka z autyzmem w szkole wymaga zaangażowania całej społeczności szkolnej oraz indywidualnego podejścia do każdego ucznia. Jednak dzięki odpowiedniemu wsparciu można stworzyć przyjazne środowisko szkolne, w którym dziecko z autyzmem poczuje się bezpiecznie i komfortowo.

Baner Szkoła Podstawowa

Dziecko z autyzmem w edukacji domowej

Nie każde dziecko z autyzmem odnajdzie się w szkole stacjonarnej. Istnieje jednak alternatywa w postaci edukacji domowej. Ten tryb nauczania pozwala na spełnianie obowiązku szkolnego poza murami szkoły. Dziecko może więc uczyć się w domu, zdobywając wiedzę bez presji i pośpiechu.

Edukacja domowa umożliwia naukę we własnym tempie. Dziecko może więcej czasu poświęcić na wybrany temat oraz w razie potrzeby wrócić do trudniejszych zagadnień. Ponadto uczeń z autyzmem i jego rodzic mogą korzystać ze wsparcie szkoły, do której formalnie zapisane jest dziecko. Jeżeli w IPET zostały uwzględnione np. zajęcia rewalidacyjne czy zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, dziecko może z nich korzystać.

Jeśli chcesz, aby Twoje dziecko uczyło się w edukacji domowej, możesz zapisać je do Centrum Nauczania Domowego. Współpracujemy z wieloma szkołami, które są przyjazne uczniom z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Doskonale rozumieją one potrzeby dzieci z autyzmem, zapewniając im odpowiednie wsparcie.

Dodatkowo uczniowie Centrum Nauczania Domowego otrzymują dostęp do platformy edukacyjnej, która ułatwia naukę w domu. Zawiera ona lekcje z przedmiotów obowiązkowych podzielone na tygodnie. Nauka jest przyjemna za sprawą interaktywnych ćwiczeń, kolorowych kart pracy do druku oraz materiałów audio i wideo. Ponadto uczniowie mogą brać udział w zajęciach online z nauczycielami i spotkaniach integracyjnych z rówieśnikami. Dzięki platformie nauka w domowych warunkach jest dla dziecka z autyzmem niezwykle wygodna.

Bibliografia:

  • Malarczyk A., 2018, Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – wskazówki do pracy w pigułce, <https://pedagogika-specjalna.edu.pl/autyzm/uczen-z-zaburzeniami-ze-spektrum-autyzmu/> [dostęp: 18.04.2024]
  • Portal Pedagogika Specjalna, 2018, Funkcjonowanie dziecka ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej, <https://pedagogika-specjalna.edu.pl/autyzm/funkcjonowanie-dziecka-ze-spektrum-autyzmu/> [dostęp: 18.04.2024]
Przeczytaj także